قاصدک زندگی

حقوق خانواده از زیر مجموعه های حقوق مدنی است که با استفاده از مقرارت و قوانینی که می تواند باعث دوام یافتن خانواده و یا انحلال آن شوند. در حقوق خانواده موارد مختلفی مثل مصالح خانواده در جهت تحکیم ان  برآورده کردن نیازهای عاطفی هر فرد ، حقوق و وظایفی که اعضا نسبت به هم دارند و … بیان می شوند.

مباحثی که در حقوق خانواده مطرح می شود شامل مواردی مثل نکاح ، از بین رفتن نکاح ، نسبت و قرابت است. در نکاح نیز موارد دیگری از جمله خواستگاری ،شرایط ازدواج ، نتایج و موانع مربوط به ازدواج وجود دارد.

زن و مرد بعد از این که ازدواج می کنند و خانواده تشکیل می دهند دیگر عنوان های دیگری را دریافت می کنند و علاوه بر وظایف همسری وظایف دیگری نیز به آن ها اضافه می شود . رابطه ای که بین زوجین وجود دارد برپایه قرارداد نکاح است واما بین والدین و فرزندان قوانینی وجود دارد که قانون گذار معین کرده است.

والدین باید بدانند که روابط خود را با فرزندان به گونه ای تنظیم کنند که همبستگی در خانواده حکم فرما شود . ولایت بر فرزندان از جمله وظایفی است که والدین نسبت به فرزندان خود دارند .

یعنی می توان گفت ولی قهر فرزندان در صورت زنده بودن پدر خود اوست و در صورت نبود وی جد پدری او خواهد بود. اگر هیچ کدام از این دو فرد در قید حیات نباشند آن گاه آن وصی را که خود آن ها تعیین می کنند می تواند ولی قهر قرار بگیرد.

بعداز عقد نکاح دربین زوجین مسائل مالی مانند نفقه و مهریه در حقوق خانواده به وجود می آید. البته غیر از حقوق مالی حقوق دیگری نیز بین طرفین وجود دارد که از نوع غیرمالی محسوب می شود که عبارتنداز همراهی کردن ، معاشرت کردن و تربیت فرزندان …. برای مثال مرد که رئیس خانواده است باید هزینه های مربوط به زندگی را تامین کند و سایر وظایفی که خاص زوج بودن اوست را نیز انجام دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *