بانگاهی به گذشته سرنوشت زن در طول تاریخ مورد بی مهری قرار گرفته … ضعف و ناتوانی جسمی زنان نسبت به مردان، احساسات و عواطف فراوان آنان، تناسب نداشتن برخی از کارها با طبیعت و ذوق و سلیقه زنان و بسیاری از موارد دیگر، عواملی هستند که دستاویز برخی از مردان قرار گرفته و موجب شده اند تا عده ای باور کنند که مرد از زن برتر آفریده شده است، از این رو، می پندارند همواره زن باید اسیر و مغلوب مرد باشد و تنها به این جهت باید او را در زندگی مشترک پذیرفت که تولید فرزند کند و یا کارهای مرد را انجام دهد.این رفتار تحقیر آمیز تنها در جوامع غیر متمدن و وحشی نبوده، بلکه جوامعی که خود را متمدن می دانستند نیز چنین بر خوردی با زن داشته … و هر کدام به نوعی زن را بازیچه دست خود قرار داده بودند.
با ظهور اسلام زن از قعر ذلت و تباهی به اوج عزت رسانده شد، همه حقوقش به عنوان یک انسان به رسمیت شناخته  وبادیدی فراگیر و جامع و با درنظر گرفتن همه ویژگیهای انسانی، جایگاه و شخصیت والایی برایشان درنظر گرفته شد.نهاد خانواده علی الرغم همه تحولات عظیم اجتمایی تکنولوزیکی که به مرور زمان در جامعه شاهد آن بوده ایم پدیده با ثباتی بوده و همچنان به حیات خویش ادامه می دهد.بی تردیدنقش زنان در خانواده نقش بنیادین است با گذر سنت به مدرنیته نگاه سنتی به زنان که بیشتر به انجام امور خانه منتهی می شود در حال تعقییراست امیدکه با آگاهی بخشی و آموزش برساخت ونهادینه کردن فرهنگ  عشق و دوستی ومولفه های آن از  جمله(تساهل و مدارا.عدم سوءظن .درک وفهم متقابل در همه شرایط و احترام به حقوق همگان در خانواده بسط و گسترش یابد.

      بتدریج ذهنیت افراد در قبال عناصر مخرب وبسیاری از باورهای مرسوم و غلط گذشته مثل زور و خشونت تعقیر می یابد که در پی آن جابه جایی وتعقیر و تحول فرهنگی در نظام خانواده رخ می دهد که بر گرفته از ارزش های انسانی صلح و دوستی است.نقش زنان در خانواده و در زندگى روزمره بسیار حیاتى است. به عبارتی می توان گفت :نقش زنان و مردان نقش تکمیلى دو دست انسان در انجام امور زندگى است. امروزه زنان در زمینه هاى متعددى مشغول به کار هستند، و مسئولیت هاى اجتماعى آنان گستره وسیعى را شامل مى شود.

      در ادوار گذشته  وقتی صحبت از مدیریت خانه و خانواده می شد، ذهن ها به سمت مرد خانه بود” مردی که نقش همسری یا پدری داشت مدیر بی چون وچرای اعضای خانواده به عبارتی حاکم و ارباب خانه بود؛ گرچه آن زمان هم، زن مدیریتی پنهان داشت، شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه، به ظاهر نقش مدیریتی را برای زن متصور نبود. به تدریج با بروز توسعه ی فرهنگی و اجتماعی جامعه، مدیریت پنهان زنان نیز بتدریج آشکارتر شده است در حال حاضر، بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران حوزه ی خانواده، نقش مدیریتی زن را در قوام و پایداری خانواده و تربیت صحیح فرزندان، بسیارحائز اهمیت می دانند. بی تردید، زنان به هر شکل محور خانواده اند! در واقع، یک زن چه مادر باشد، چه همسر و حتی خواهر یا دختر، همواره در رأس مدیریت عاطفی و برقراری توازن روحی در خانواده قرار دارد و تلاش می کند با مهارت خود، آرامش را در محیط خانه حفظ کند

      •  *زن در نقش مادری

        یکی از مهم‌ترین، سازنده‌ترین و ارزشمندترین نقش‌هایی که زن می‌تواند ایفا کند، نقش مادری است. مادری یک ارزش به‌شمار می‌آید که به دلیل ویژگی‌های زیستی و روانی، بر عهده‌ی زنان نهاده شده است.نقش مادری تنها در وضع حمل و شیر دادن خلاصه نمی‌شود، بلکه یک سلسله مسئولیت-های پرورشی و تربیتی بر عهده‌ی مادر گذاشته شده است که ثمره‌ی آن در هدایت کل جامعه‌ی بشری خود را نمایان می‌کند.

      • پرفسورایروین گرین برگ،روانشناس معتقد است:
      • نقش حیاتی زن، رسالت مادری است. این نقش نیز، از مهم ترین نقش های اصولی و زیربنایی و انسان ساز است. رسالت مادری، دورانی طولانی دارد و زن از آغاز تشکیل نطفه در رحم، به راستی پرورش دهنده فرزند است تا دوران مدرسه؛ و در دوران بعد گرچه فرزندان استقلالی می یابند، لیکن همواره و تا واپسین لحظات حیات، مادران تأثیرهای اصولی بر راه و کارهای فرزندان دارند

         

      • فرزندان از مادر بیشتر آموزش می گیرند.شایان توجه است عشق و عاطفه مادرى در تربیت فرزندان و همچنین در کسب آموزش واقعى و بنیادین براى زندگى آینده شان مؤثر است. فرزندان بر اعمال و رفتار مادر نگاه مى کنند و آشکارا اهداف و خلق و خوى وى را دنبال مى کنند.همان‌گونه که لقمه و غذا و شیر مادر در تربیت فرزند تأثیر مستقیم دارد، اندیشه و تربیت و رفتار مادر نیز در روح فرزند تأثیرات غیرقابل انکاری دارد که مسئولیت زنان را در این بُعد بسیار والا و بزرگ می‌نماید.به این سبب، برای زحمات مادر، پاداش‌های عظیمی همانند ثواب جهاد و شهادت قرار داده شده است. در حقیقت، مادر است که فرهنگ، معرفت، تمدن و ویژگی‌های اخلاقی یک قوم و جامعه را با جسم، روح و اخلاق و رفتار خود، دانسته و ندانسته به فرزند منتقل می‌کند.

      • در دهه های اخیر جایگاه ومنزلت خانواده مثل دیگر جوامع با چالش ها و تحولاتی روبرو شده و زنان با آگاهی و آموزش صحیح می توانند به عنوان عضوی موثر به حفظ و ارتقای خود و خانواده کمک کنند.

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *