1)نکات حقوقی افزایش مهریه بعد از وقوع عقد وثبت مهریه چیست؟

2) چه افراد ی واجدالشرایط برای فرزند خواندگی هستند؟

3)زوج (مرد) تا چه میزان مکلف به پرداخت مهریه می باشد؟

4)ممنوع الخروجی مرد به واسطه مهریه چگونه است؟

5)نکات قانونی درباره برهم خوردن نامزدی چیست؟تکلیف هدایای قبل از نامزدی چه می شود؟

6)استرداد جهیزیه در طلاق توافقی چگونه است؟

7)اجرت المثل ایام زوجیت از چه راهی قابل وصول است؟

8)حکم قانونی مهریه های عجیب چیست؟

9)طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

مهریه عندالمطالبه با مهریه عندالا ستطاعه چه تفاوتی دارد؟

– عسروحرج؛ وضعیتی است که در آن ادامه زندگی برای زوجه با مشقت همراه بوده وعادتاً قابل تحمل نباشد .

۴۴– اعتیادی که به موجب آن زن میتواند به عنوان عسروحرج از شوهر طلاق بگیرد، اعتیادی است که مضربه حال خانواده باشد.

صیغه محرمیت در دوران نامزدی

بسیاری از خانواده ها در دوران نامزدی بین دو طرف صیغه محرمیت جاری می کنند و اما از تبعات و مشکلات این کار آگاهی ندارند. قالبا برای این موارد  ازدواج موقت مهریه بسیار کمی  درنظر گزفته می شود تا بعد از  این دوره از محرمیت تمام شود این عقد را به دائم تبدیل کنند. در این میان ممکن است بعدها مرد برای عقد ازدواج دائم راضی نشود در این صورت دختر باید همان مهریه کم خود را بگیرد و درنهایت نیز به خانه پدر برگردد.

وعده های قبل از نکاح نمی تواند تعهداتی را ایجاد کند

اگر در خواستگاری توافق هایی که خانواده دو طرف  خود زوج برای ازدواج بعدهای خود دارند باعث نمی شود تا برای طرفین تعهدی ایجاد شود و به صورت کلی وعده ای که برای ازدواج داده می شود نمی تواند باعث ایجاد علقه زوجیت شود .حتی اگر بین طرفین توافق شده باشد و همه و یا قسمتی از مهریه در این میان پرداخت هم شده باشد.

پس در زمان خواستگاری هیچ یک از طرفین تعهدی را به هم ندارند و تا زمانی که بین زوجین عقد دائم برقرارنشده است نمی توان از آن ها خواست تا زندگی زناشویی داشته باشند و البته وعده هایی که دراین میان خانواده ها داده اند به هیچ عنوان ارزش قانونی و رسمی ندارد.

مهریه

گاهی از اوقات خانواده ها به دنبال این هستند تا عقد نکاح نزد فرد مشهوری صورت گیرد و به دنبال این هم در این عقد میزان مهریه را محدود می کنند و اما بعد از این که وارد دفترخانه می شوند می خواهند تا این مقدار را بیش تر کنند این مورد را قانون قبول نمی کند . از نکات حقوقی مهم این است که مهریه اصلی همانی است که در زمان جاری شدن نکاح بیان می شود و بعضی از خانواده ها گاهی بعد از این گه به محضر مراجعه می کنند مقدار مهریه را تغییر می دهند و اما دادگاه به توافق های قبلی در این زمینه کاری ندارد و اظهارات در محضر مستند خواهد بود .

 مهم :نکته حقوقی دیگر در زمینه مهریه این است که مهریه های که بالای 110 سکه اند تنها در صورتی می توانند وصول شوند که اموالی از زوج را اعم از خانه ، زمین ، ملک ، حساب بانکی و ..  برای توقیف به دادگاه معرفی شود. بخشش مهریه نیز باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد و اما تنها نمی توان در این زمینه به دست نوشته ها استناد کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *