نکات حقوقی قبل از ازدواج

 پیامبر اکرم ( ص )فرموده اند:هیچ بنیادی نزد خداوند پسندیده تر از ازدواج و تشکیل خانواده نیست.
نه گیاه شناسان توانسته اند بهترین شناخت را گل ها داشته باشند نه روان شناسان بهترین درک را از روح ها…این دل است که بهتراز هرکسی ازاین امور آگاهی دارد.
ازدواج امری است که حقوق و تعهداتی برای زوجین به وجود می آورد که مناسب است پیش از ازدواج، زن و مرد از آنها آگاه باشند.
در دنیای امروزی اکثر خانم ها و اقایان در آستانه ازدواج  به  جهت داشتن شور و شوق درگیری های فکری”در حین ازدواج  ..به موارد مندرج در سند ازدواج دقت و توجه اندکی داشته و حتی در اکثر مواقع مفاد آن را بدون مطالعه امضاء می‌نمایند.به عبارتی شاید اختلاف و مشکلات زندگی مشترک را برای خود و همسر را غیر قابل تصور می دانند.
در این مرحله میزان مهریه در اغلب خانواده ها بیشتر قابل اهمیت می باشد و به دلیل عدم اطلاع و اگاهی قوانین از ذکر حقوق و شروطی دیگر که از جلوگیری وقوع بسیاری از مشکلات در آینده زوجین می تواند موثر باشد، چشم پوشی کرده و همین سهل انگاری ها  گاهی میتواند موجب اختلال وبحران هایی درروابط زن ومرد  شود.
در زندگی  مشترک زناشویی، به همان میزان که انجام وظایف اخلاقی، حائز اهمیت است، انجام وظایف حقوقی نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بی توجهی به این موارد می تواند، آسیب جدی، به زندگی طرفین وارد کند. بی اطلاعی افراد ازقوانین، یکی از دلایل اصلی افزایش پرونده های قضایی محسوب می شود.
موانع وشرایط صحت نکاح

یکی از شروط ازدواج (marriage-law) دختر و پسر رسیدن به سن بلوغ است.رضایت قلبی و درونی هردو نفر قبل از نکاح بسیار مهم است

ایجاب و قبول طرفین ازدواج با الفاظی که صراحتا نشان دهنده قصد آنان برای ازدواج باشد ،باعث انعقاد نکاح می شود. این امر ممکن است از طرف خود طرفین یا شخصی که قانونا اجازه دارد، بیان شود.

رضایت قلبی دو طرف برای ازدواج است در غیر این صورت ازدواج شرعاً صحیح نمی‌باشد.

یکی از موار مهم قانونی نکاح برای مسلمانان ازدواج با مسلمان امکان‌پذیر است. بر اساس ماده ۱۰۵۹ قانون مدنی، ازدواج یک مسلمان با غیرمسلمان در ایران امکان‌پذیر نمی‌باشد.

اهلیت طرفین:

اهلیت طرفین ازدواج یعنی بلوغ و سلامت عقلی زن و مرد در زمان عقدنکاح الزامی است. اهلیت به معنی عاقل ( دیوانه یا مجنون نبودن طرفین)، بالغ ( به سن بلوغ رسیدن) و رشید بودن طرفین است.

مهریه: مهریه، حقی مالی است برای زوجه که می‌ تواند به صورت منقول ( سکه ، وجه نقد و …) یا غیر منقول ( زمین و ملک ) تعیین شود. در صورت طلاق پس از نزدیکی، به عنوان مهرالمثل پرداخت می شود که بر اساس شان زن تعیین می شود و در صورت طلاق قبل از نزدیکی، به عنوان مهر المتعه پرداخت می شود که بر اساس شان مرد تعیین می شود.

مهریه عندالمطالبه: زوجه، در هر زمانی، می‌ تواند مهریه عندالمطالبه را از زوج تقاضا و دریافت نماید و در صورت امتناع از پرداخت، از اموال وی وصول، می‌ شود. در صورتی که دادگاه، اموالی به اندازه تمام مهریه، شناسایی نکند و مرد، معسر باشد، دادگاه، زمان و مقدار پرداخت را مشخص می کند تا در فواصل زمانی معین پرداخت شود.

مهریه عندالاستطاعه: این نوع از مهریه، تنها در صورت استطاعت مالی زوج پرداخت می شود.

از بحث های حقوق خانواده می توان به قرابت اشاره کرد. قرابت درواقع به همان روابطی گفته می شود که در اثر نسبت ، نکاح و یا رضاع بین افراد به وجود می آید . قرابت ها در حقوق خانواده باعث می شود تا نکاح صورت نگیرد البته حقوق مالی و سایر ووظایف را برعهده افراد قرار نمی دهند

 

در قوانین ایران موانع ازدواج  به طور کلی شامل: مواردی، مانند قرابت به معنای محرمیت نسبی و سببی، شوهر داشتن زن، عده زن در مورد طلاق، وفات و انقضای مدت عقد موقت که طول مدت عده، برای هر یک در قانون تعیین شده است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *